brokolice

Brrr - brokolice! Také se vám při představě zelené košaté zeleniny vybaví vzpomínky na nepříliš lákavá jídla ze školní jídelny? Právě špatné zkušenosti jsou nejčastějším důvodem, proč většina lidí chudáka brokolici tak nějak vyřadila ze svého jídelníčku a ani jí nedala šanci, aby mohla dokázat, že vlastně není tak špatná a především má až zázračný vliv na naše zdraví. A co vy? Jíte brokolici na kila, nebo se jí stejně jako spousta dalších lidí dobrovolně vyhýbáte širokým obloukem?

Věděli jste, že brokolice je zelí?!

To jste asi netušili, viďte? Brokolice se stejně jako třeba kapusta nebo květák řadí mezi zeleninu, která se označuje jako košťálová. Z pohledu botaniků se jedná o jeden druh Brassica oleracea a jeho odrůdy. Tohle ale s největší pravděpodobností není to jediné, co jste o zelené zelenině zvané brokolice nevěděli!

Pestrý obsah

Hned na začátek určitě stojí za to vyzdvihnout důležité a cenné látky, které v sobě brokolice obsahuje a které naše tělo v určité míře potřebuje:

  • vitamín A
  • vitamín D
  • vitamín C
  • vitamín E
  • železo
  • vápník
  • draslík
  • hořčík
  • selen
  • mangan
  • fosfor
  • chrom
  • esenciální aminokyseliny

Brokolice a její vliv na naše zdraví

I když brokolice nepatří mezi nejoblíbenější druhy zeleniny, její konzumaci bychom se určitě bránit neměli. Naopak bychom si ji měli cenit pro pozitivní vliv na naše zdraví a pomoc s celou řadou zdravotních neduhů:

  • snižuje vysoký krevní tlak
  • pomáhá při léčbě cukrovky
  • zpomaluje stárnutí
  • působí jako prevence proti vzniku rakoviny
  • napomáhá při léčbě artritidy
  • urychluje léčbu srdečních onemocnění
  • pomáhá léčit zánět střeva
  • zvyšuje pružnost a pevnost cévních stěn