rajče

Rajčata, rajčátka, rajská jablíčka - jen málokdo by je neznal! Vesele červená zelenina se po celý rok objevuje na našich stolech a to je jedině dobře. I když se na první pohled tváří obyčejně, mohou nám toho opravdu hodně nabídnout. Někdo je dokonce považuje za ovoce, často jsou přirovnávána k jablíčkům z ráje. Ať už rajčata řadíte mezi ovoce nebo zeleninu, tak či onak byste je neměli vynechávat ze svého jídelníčku - a my vám v následujících řádcích prozradíme proč!

Co je na rajčatech tak neobyčejného?

Během sezony jsou jich plné pulty v obchodech, nadšeným pěstitelům vesele plodí na zahrádkách a zkrátka jich je všude plno. I přesto, že jsou rajčata tak snadno dostupná, nedokáže většina lidí jejich skutečnou sílu ocenit - a to je škoda. Měli byste vědět, že kromě krásné barvy a výrazné chuti je toho ještě daleko více, co vám rajčátka mohou nabídnout.

Co všechno v nich najdete?

Rajčata jsou pestrá svým obsahem, najdete v nich nejen pro tělo důležité vitamíny, ale i potřebné minerální látky:

  • vitamín A
  • vitamín K
  • vitamín F
  • vitamín C
  • vitamín D
  • biotin
  • niacin
  • vápník
  • draslík
  • železo
  • fosfor
  • měď 
  • zinek
  • kobalt
  • hořčík
  • kyselinu listovou
  • antioxidanty

Různorodé využití a skvělá chuť

Rajčata se dají v kuchyni použít opravdu na mnoho způsobů. My z nich vyrábíme skvělé rajčatové čatní, které si plně vychutnáte s dobrým sýrem, těstovinami nebo s ním můžete nahradit kečup. Někdo je miluje syrová, někdo je přidává do salátů, další si je zapeče s nějakou dobrou nádivkou. Špatná nejsou ani sušená rajčata, která mají výraznou chuť a používají se především v italské kuchyni.

Rajčata zachutnají i pomáhají

Na závěr ještě pár slov k tomu, jakými pozitivními účinky na naše zdraví se mohou rajská jablíčka pyšnit:

  • mají močopudné účinky
  • chrání před nachlazením
  • povzbuzují činnost žaludeční sliznice
  • mají příznivý vliv na vzhled pokožky
  • napomáhají při redukci hmotnosti
  • zlepšují náladu